dinsdag 16 april 2013

Financiële crisis?


Jaren geleden bezocht ik in Manilla de 'smokey mountain'. Dat is een enorme vuilnisbelt aan de rand van de stad. Op die vuilnisbelt woonden duizenden mensen. Ze bouwden hutten uit het afval van anderen. De kinderen waren iedere dag op de vuilnisbelt onderweg om eten te verzamelen dat de welvaart weggooide. Toen ik na deze reis op Schiphol landde werd ons meegedeeld dat het luchthavenpersoneel staakte omdat ze de gewenste loonsverhoging van twee procent niet kregen. Tja, dat was een schril contrast met wat ik had meegemaakt.

Deze gebeurtenis komt vaak hoog in mijn gedachten. Wij praten graag over de financiële crisis en hoe slecht het ons gaat. Klopt dat? Onze koopkracht is met 3,2% afgenomen. Nou en? Met z'n allen samen hebben wij in 2012 maar liefst 1149 miljard op zij kunnen leggen. Dat is 1.149.000.000.000 euro. Is dat een crisis? Ja, ik weet voor sommige mensen is de huidige situatie echt problematisch, maar voor het merendeel van ons is het niet meer dan lastig. Heel veel mensen kunnen zondermeer vijf procent sparen zonder dat ze het echt merken. Een crisis is heel wat anders.





Morgen: We hebben het zo goed!